Friday 12 February 2016

Lubuk Kain Murah2!!!

Assalamualaikum Gais!!!

Haa, tengah buat ape tu? korek idong ea?? pastu kesat kat mane2 ntah... hahaha ... tipu la kalau korang tak penah buat camtu... biar betol?? yeke tak penah? ok la tak penah... 

tapi ingat tau, taik idong ni bukan dari kategori 3 najis dalam hukum fiqh tu eh... nama je taik tapi tak najis pun, ha jangan ade nak try telan taik idung tu pulak lepas ni.. hehehe 

Jauh pulak aku lari dari tajuk, tak pasal2 sembang pasal taik idong... hehehe... sorry ye.

Ok let's start guys!!!

Cerita ni panjang jugak sebenarnyee... Tapi aku cuba ringkaskan la bagi mudah korang bace.

Ceritanya camni, aku dapat 1 idea nak buat baju ready made dan jual pada peminat2 baju ready made. Saiz ukuran semua aku dan siap buat, sebab ummi aku tukang jahit, so 1 advantage la untuk aku kan... 

Settle semua, tibalah masa survay kain yang terbaik untuk baju ready made aku, dah tentu harganya pun aku nak yang berpatutan la kan... Aku pun berkelanalah pergi ke kedai2 yang menjual kain... Antaranya Jakel, Astana Moda, Kamdar dan kedai2 kain yg kecil yang terletak di pekan tak jauh dari kawasan aku tinggal...

Survay punya survay akhirnya aku tahu, Kain jenis macam mane yang aku nak gunakan untuk buat baju ready made aku...

KAIN KOSHIBO!!! yeaaaa!!!!


Cantikkan :)



Cantik Dan Kemas Kain ni.

Ya bagi yang dah kenal jenis2 kain ni, tentu akan kata kain koshibo ni antara kain yg popular dan murah. Ya memang betul, Kain Koshibo Memang Murah dan kualitinya baik. Walaupun tak high quality, tapi koshibo ni bagi aku adalah kain yang agak baik dan sangat sesuai dengan baju ready made yang bakal aku buat nanti... aku sukaaaaaaaa sangat kain tu...huhuhu 

HARGA? BRAPA SEMETER?

Dipendekkan cerita, selepas aku survay semua gudang2 kain yang hebat2 belake tu, harga yang paling murah aku dapat adalah RM8.50 semeter.

Target aku nak beli 1 kayu lerang 45... Bila di fikirkan balik, kos RM8.50 semeter tu agak mahal jugak bagi seorang newbie yang baru first time nak kluar baju ready made jenama sendiri macam aku ni kan... Ade jugak dengar2 beberapa orang cadangkan aku untuk aku pergi ke tempat sekian2 untuk dapatkan kain dengan harga yang murah. Tapi tempat2 tu jauh... 

Sehinggalah 1 hari tu aku dan keluarga pergi melawat sahabat karib kepada abah aku yang dah lama tak jumpa katanya di segamat. Kebetulan jalan nak ke rumah sahabat abah aku tu melalui tangkak... Dah tentu korang tahu kan yang tangkak tu area panas untuk dapatkan kain2 yang murah...

Sebelum ni aku kurang percaya yang kat tangkak tu ade jual kain yg murah2, tapi hari tu bila lalu sendiri dan terbaca bunting2 yg tergantung di setiap kedai kain kat situ, Fuhhh!!! ternyata murah!!! 

Lantas bila pulang ke rumah je, aku start plan nak ke tangkak dan survay kat sane plak. Waktu pulang dari rumah kawan abah aku tu aku tak sempat nk singgah sebab tengah jem teruk kat situ. Untuk pengetahuan korang, aku duduk melaka.. So tangkak tu tak jauh sangat la, dalam 45 minit boleh sampai kalau tak sesat (sebab aku jarang lalu area tu)

Harinya dah tiba dan aku bersiap nak ke tanggak dengan menunggang kancil yang dah banyak berjasa pada keluarga aku... Aku gerak sorang je, dengan xde maps nya.. main redah je dan sampai.(sesat jugak huhu)

ALHAMDULILLAH

Dari 1 kedai ke 1 kedai aku masuk. Ade yang menawarkan dengan harga RM6.50 kain koshibo tu.. WOW!!! murahnya!!! berbanding di melaka yang aku dah survay merata tu... Tapi aku tak terus beli sebab aku belum abes survay lagi, mane la tau kan ada kedai yg lagi murah... Akhirnya terjumpa 1 kedai ni, kedudukan kedai di sebelah bagunan bunga raya, pekerja dia akak melayu dan bosnya china... dia tawar harga RM5 semeter untuk 1 kayu... what????? Gile bapak murah!!! Tapi aku tak beli terus, aku cuba tawar menawar lagi... try punya try, bos dia tak kasi dah... pikir logik pun, tu dah cukup murah dah kan berbanding yang dekat melaka punya...



Then aku call ummi untuk dapatkan persetujuan, maka ummi pun setuju dan aku beli la kain koshibo tu 1 kayu. Ahamdulillah, berkat survay tak putus2... beroleh hasil harga yang murah dan berkualiti... Panjang tak aku membebel? hehehe... tq korang sudi baca :)

so untuk korang yang tengah tercari2 kain yang murah2 dengan kualiti yang baik, aku cadangkan tangkak. Sebab situ port yg panas dan terbaik. insyaallah.. Hati puas :)

Sehingga berjumpa lagi ye untuk post2 aku yang akan datang... tq sangat2 sebab sudi bace :) Kalau ade kureng, mohon komen tau... boleh aku baiki lagi cara penulisan aku untuk akan datang :)

sekian...

tata.

2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. murahnyaaa..saya pun tengah survey harga :) ada number kedai ni tak :D

    ReplyDelete